Zapraszamy do gminy Walim na wyjątkowe spotkanie z muzyką baroku (i nie tylko). W dniach od 21.07 do 26.07.2024 odbędzie się XXV edycja Festiwalu Bachowskiego Świdnica. To wyjątkowe wydarzenie muzyczne, które od czterech lat gości również w naszych pięknych sowiogórskich krajobrazach, łącząc dźwięki klasycznej muzyki z magią tutejszych budowli sakralnych.
Festiwal Bachowski w gminie Walim odbędzie się:
- 21 lipca, o godzinie 12:30, w kościele w Michałkowej
- 21 lipca, o godzinie 21.30, w kościele w Niedźwiedzicy
- 22 lipca, o godzinie 20:00, w dawnym magazynie dworcowym przy stacji PKP w Jugowicach
- 23 lipca, o godzinie 20:00, w kościele w Walimiu
- 24 lipca. o godzinie 20:00, w kościele w Olszyńcu
- 26 lipca, o godzinie 21:00, w kościele w Glinnie
Szczegółowy program dostępny jest na stronie organizatora: https://bach.pl/program/
Gdy 31 grudnia 1729 roku kantorem Kościoła Pokoju w Świdnicy został Christoph Gottlobb Wecker – uczeń Johanna Sebastiana Bacha, nikt się nie spodziewał, że po 271 latach ta świątynia stanie się sercem niezwykłego zjawiska muzycznego o nazwie Festiwal Bachowski Świdnica. Inicjatorem tego wydarzenia był charyzmatyczny wizjoner – Jan Tomasz Adamus, dyrygent, organista, klawesynista, dyrektor Capelli Cracoviensis oraz dyrektor artystyczny świdnickiego festiwalu.
Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 2000 roku, z okazji 250. rocznicy śmierci J.S. Bacha, którego muzyka była wykonywana regularnie przez cały XIX w. w Kościele Pokoju. Wecker, ówczesny organista, z pewnością promował tę muzykę, m.in. dzięki listom polecającym od swojego mistrza.
W tym roku Festiwal Bachowski obchodzi swoją XXV edycję. Dzięki konsekwencji organizatorów, ich artystycznej bezkompromisowości, otwartości, odwadze i innowacyjności, festiwal stał się jednym z największych i najbardziej oryginalnych wydarzeń muzycznych w Europie. Od czterech lat festiwal gości także w gminie Walim, co stało się możliwe dzięki radnej Angelice Jaśkiewicz. Zainspirowana rozmową z dyrektorką Świdnickiego Ośrodka Kultury, Bożeną Kuźmą, zamarzyła, aby połączyć piękno sowiogórskich krajobrazów i tutejszych budowli sakralnych z pięknem muzyki klasycznej, przynosząc tę fuzję również mieszkańcom okolicznych wsi.
Pierwsza edycja festiwalu w gminie Walim, zatytułowana „Pisane kursywą”, pokazała, jak wielu wrażliwych na tę formę artystycznych działań ludzi zamieszkuje w gminie Walim. Kościoły w Walimiu, Niedźwiedzicy, Michałkowej, Olszyńcu i Glinnie ledwo pomieściły miejscowych i przyjezdnych melomanów. Dla wielu osób były to pierwsze koncerty na żywo, co towarzyszyło niecodziennym emocjom.
W tym samym czasie, Angelika Jaśkiewicz natknęła się na XIX-wieczne zeszyty z symfoniami Haydna, podarowane jej przez mieszkańca Walimia. Były to pamiątki po pierwszym powojennym organiście, Filipie Rozbickim, który prawdopodobnie znalazł je w kościele św. Jadwigi, gdzie grywał. Podczas XXIII Festiwalu Bachowskiego odbył się niezwykły koncert, na którym odegrano te symfonie na cztery ręce, dokładnie w miejscu ich odnalezienia. Klamra historii domknęła się.
Tych niezwykłości okołofestiwalowych można znaleźć wiele. Należy do nich tęsknota za kolejnym koncertem, wyrażana przez tzw. „zwykłych ludzi”, zmiana postrzegania sztuki jako przywileju dla mieszkańców dużych aglomeracji, oraz integracja społeczności lokalnej: wspólne dojazdy na koncerty, rozmowy po i przed nimi, a także wymiar edukacyjny, który zwiększa szansę na uczynienie z kultury nawyku, a nie incydentalnego wydarzenia.
Niech zatem trwa ta przemiana. Niech muzyka i krajobrazy uwrażliwiają, inspirują, niech czynią rzeczywistość piękną i bardziej szlachetną. Zacznijmy od Bacha…